Visitor: Gæsterne vil have grønne hoteller
For mange gæster er det ikke længere nok, at hotellet har pool, central beliggenhed eller havudsigt. Overnatningsstedet skal nemlig også leve op til krav om ansvarlighed, når det kommer til faktorer som miljø, drift og samarbejder, lyder det fra HORESTA.
Bæredygtighed er på alles læber, og det er i endnu højere grad end tidligere blevet et parameter, som forbrugerne navigerer efter. Det mærker man også i hotelerhvervet, men for mange virksomheder er det ansvarlige fokus ikke nyt. Antallet af miljømærkede hotelværelser i Danmark har nemlig oplevet stor vækst de senere år.
I 2008 var 15 pct. af værelserne på det danske hotelmarked miljømærkede. Ved indgangen til 2019 var tallet steget til hele 50 pct. Langt størstedelen er certificerede ved turismens miljømærke, Green Key, som HORESTA har været med til at udvikle.
Sekretariatschef i Green Key, Mikal Holt Jensen, fortæller, at han oplever en stigende interesse fra virksomheder, der ønsker at kunne imødekomme gæsternes forespørgsler, når de rejsende efterlyser dokumentation for hotellets fokus på miljørigtig drift.