Skibene møder restriktioner og krav både i havne og på åbent vand. Konsekvenserne er godt for miljøet, og en foreløbig opgørelse ser ud til at vise, at skibenes CO2-udslip faktisk bliver mindre og mindre. Og de mange store, nye skibe, som det næste par år kommer fra værfterne, er den grove dieselolie allerede erstattet af flydende naturgas.
Biogas er fremtiden for Hurtigrutens skibe
Det norske rederi er parat til, at investere 5,5 milliarder kroner for at få en renere forbrænding og mindre CO2-udslip inden 2021. Seks skibe skal inden da have monteret biobrændstof-anlæg.
”Vi vil være det første krydstogtrederi, som helt forlader driften med dieselolie og går over til biogas i den grønneste form, når vi taler bæredygtig energi og miljø,” siger administrerende direktør for norske Hurtigruten, Daniel Skjeldam.
Der er fokus på bæredygtig transport. Rederierne ved, hvad det betyder for krydstogtskibene, hvor der internationalt allerede er indsat stopklodser i blandt andet nordiske farvande og Alaska.