baeredygtigt-skib

Nyt bæredygtigt ekspeditionsskib søsat i Norge

For første gang bliver hel-elektriske sejladser med et passagerskib muligt.

Roald Amundsen, der er designet som ekspeditionsskib til arktiske og antarktiske farvande, indsættes på hurtigrute i juli. Fartøjet, der får plads til 530 passagerer, udrustes med store batteri-pakker, så det kan bevæge sig i miljøfølsomme farvande uden at forurene.

Masser af udstyr
Skibene omtales som de grønneste, sikreste og mest avancerede ekspeditionsskibe. Det nye fartøj udrustes med specialdesignet udstyr, herunder en flåde af Blueye undervandsdroner, kajakker og store gummibåde, der benyttes ved landgang på ellers ufremkommelige kyster.

Bæredygtige sejladser
Roald Amundsen er bygget med ny og miljøvenlig hybridteknologi. De løsninger som er valgt vil reducere brændstofforbruget med omkring 20 procent. For første gang bliver hel-elektriske sejladser med et passagerskib muligt. Allerede i den første fase, vil den nye hybrid teknologi gøre det muligt for Hurtigruten, at sejle fuldt elektrisk i 15 til 30 minutter.

Men det er den samlede besparelse er vigtigst. Teknologien, i kombination med design af skrog og energieffektivitet om bord, reducerer brændstofforbruget og CO2-udledningen fra skibene med 20 procent.

Læs også: Valg af transport 

Læs mere...