Genbrug

Fremtidens rejsende tænker også på etik og miljø

Fremtidens rejsende tænker også på etik og miljø Ny rapport beskriver seks typer rejsende, der angiveligt bliver fremherskende i næste årti. Rapporten er udarbejdet på opfordring af reservationssystemet Amadeus og bygger på interviews med fremtidsforskere, rejseeksperter og rejsende verden over.

Ny rapport beskriver seks typer rejsende, der angiveligt bliver fremherskende i næste årti. Rapporten er udarbejdet for reservationssystemet Amadeus og bygger på interviews med fremtidsforskere, rejseeksperter og rejsende verden over.

I 2030 vil over 1,8 milliarder rejse internationalt hvert år. Motivationen bag rejserne og måden, de rejser på, vil adskille sig markant fra, hvordan det ser ud i dag. Undersøgelsen opdeler fremtidens turister i seks grupper. En af de seks grupper er ifølge Amadeus Etiske rejsende, der vil sammensætte deres rejseplaner ud fra moralske overvejelser f.eks. ved at mindske CO2-udslippet.

Rapportens del om de etiske rejsende fremhæver følgende tendenser:

  • I 2030 vil nogle forbruger undgå bestemte flyselskaber fordi de ikke er miljøvenlige.
  • Rejsende kommer nok ikke til at ændre målet med deres rejse, men aktiviteterne i rejsen. De vil inkludere: frivilligt arbejde, lokalområdets udvikling og miljøvenlige aktiviteter.
  • At være CO2-neutral og påvirke miljøet mindst muligt er derfor også attraktivt for flyselskaber.
  • Corporate Social Responsability bliver større så firmaer skal kunne vise og dokumenterer at de opfører sig etisk korrekt.
  • Forbrugerne vil belønne de etisk og miljømærkede virksomheder for at signalerer deres moralske holdninger.
  • Rejsende er dog ikke kun interesseret i miljø og etiske principper men også i at bidrage til udviklingen af den lokale økonomi.

Ny etiske tankegang

  • Der er enighed om at økonomiske beslutninger skal være mere etisk motiveret og at det skal kommunikeres med etiske mærker.
  • Forbrugerne kommer til at vælge flyselskaber der kan give klar og gennemsigtigt data frem for dem der ikke kan leverer dem. Så flyselskaberne skal dermed blive grønnere.

Nye etiske rejsevaner

  • For at undgår at fly, kan rejsende vælge at oplev nye steder og benytte virtuelle medier til at finde oplevelser med fx tog eller bruge sociale netværk for at rejse sammen med andre.
  • Kunderne kan også bruge en Transparency App for at kontrollerer hvor gennemsigtige flyselskaberne er før man køber hos dem.
  • Etiske rejsende vil have mindre bagage og rejse med økonomiklasse. De vil vælge økoturisme og bruge CO2 Apps for at beregne deres rejses CO2 fodaftryk.
  • Og så er det vigtigt at dele de gode etiske oplevelser med andre via deres netværk og på sociale medier.

Adgang til rapporten