Udvturismensmiljømærker

Dansk turisme buldrer fremad med grønne certificeringer

Antallet af danske virksomheder, der er certificerede med turismens grønne certificeringer vokser med 21 procent, da 71 nye turistvirksomheder er blevet certificeret i 2023. Det samlede antal er nu oppe på 375 virksomheder.

Behovet for den grønne omstilling er næppe gået nogens næse forbi. Det glæder bestemt også i hotel-, restaurant- og turismebranchen, hvor HORESTA oplever en stor og stadigt stigende efterspørgsel på certificeringer af virksomheders grønne arbejde.

Efterspørgslen er så stor, at 375 virksomheder i branchen nu kan fremvise en certificering fra enten Green Key, Green Restaurant, Green Tourism Organization, Green Sport Facility, Green Camping eller Green Attraction.

Det er en stigning på 21 procent i forhold til 2022 og vidner om, at branchen tager ansvaret for den grønne omstilling alvorligt, mener Mikal Holt Jensen, der er Miljøchef i HORESTA og sekretariatsleder i Green Key.

“Udviklingen har i løbet af de seneste år virkelig taget fart. Flere og flere virksomheder efterspørger vores forskellige miljøcertificeringer og vi oplever en stor interesse i at tage del i den grønne omstilling. I 2023 uddelte vi 71 nye certificeringer. Der er rigtig mange gode miljøtiltag i branchen, og de mange nye certificeringer er dels udtryk for, at virksomhederne vil vise deres bæredygtighedsarbejde men også højere krav om netop det fra gæsterne. Vi har faktisk aldrig så stor efterspørgsel som i 2023” siger Mikal Holt Jensen.

Green Key, som udspringer fra HOERSTA og Friluftsrådet, er den største af miljømærkerne og står for 219 af de 270 certificeringer. De 219 Green Key-certificerede virksomheder er fordelt på 20 konferencesteder, 8 feriecentre, 9 vandrehjem og 182 hoteller.

“Vi er meget glade for, at branchen ser vores certificeringer som løsningen på den stigende efterspørgsel om en mere bæredygtig virksomhedsdrift. Det vidner også om, at det arbejde vi ligger i miljømærkerne til hverdag har en reel effekt på branchen, hvilket vi er stolte over. Samtidig er vi bevidste om, at virkeligheden hele tiden ændrer sig, og at det er nødvendigt at justere kriterierne løbende,” siger Mikal Holt Jensen.