Sinatur certificerede med B Corp for deres bæredygtighedsindsats
Sinatur var den første kæde, der blev mærket med Green Key. Nu er de også Nordens første B Corp certificerede hotelkæde.
Selvom hotel- og restaurationsbranchen er en af de brancher, der har været hårdest ramt af Covid-19 krisen, har det ikke fået hotelkæden Sinatur Hotel & Konference til at gå på kompromis med deres store ambitioner på ansvarligheds- og bæredygtighedsområdet. Tværtimod.
I november fik Sinatur som den første hotelkæde i Danmark et verificeret GHG-klimaregnskab, og ved årets udgang kan hotelkæden kalde sig for CO2-neutrale.
Ifølge hoteldirektør på Haraldskær Sinatur Hotel & Konference, Kari Brandsgård, er det helt afgørende ikke kun at snakke om at være bæredygtige, men også handle på det.
”Det handler om at beslutte sig for, hvordan man vil være i verden som virksomhed. For Sinatur er det vigtigt, at vi hele tiden arbejder på at blive mere ansvarlige og bæredygtige. Det er en del af vores DNA og har altid været det. Det er med til at samle alle medarbejdere og skabe en stolthed omkring det arbejde, vi udfører på vores hoteller. Og så ved vi, at bæredygtighed også er noget, som kunderne allerede kigger på og kommer til at gøre endnu mere i fremtiden.”
Derfor giver det også god mening, at Sinatur, som den første hotelkæde i Norden, nu er blevet B Corp certificeret. Certificeringen er et bevis på, at Sinatur er blandt nogle af verdens mest bæredygtige virksomheder. Virksomheder, der ikke konkurrerer om at være bedst i verden, men bedst for verden.
”For os er B Corp certificeringen en naturlig forlængelse af alt det andet arbejde, vi gør for at blive mere bæredygtige. B Corp certificeringen er den eneste, der ikke kun kigger på produkter eller tjenester, men på hele virksomheden, og som dokumenterer, at de certificerede virksomheder lever op til de højeste standarder inden for miljømæssige og sociale forhold og er transparente i deres gøren og laden.”, siger Kari Brandsgård.
B Corp certificeringen er en yderst omfattende proces, som tager lang tid at opnå, da det er hele virksomheden, der kigges på. For at opnå certificeringen er man som virksomhed nødt til at se på sin forretningsmodel i et 360 graders perspektiv og være i stand til at dokumentere alle handlinger. Man opnår point i alt lige fra miljøpåvirkning, ledelse og arbejdsmiljø til samarbejdsforhold med leverandører og påvirkning af sit lokalsamfund. Og det er antallet af point, der afgør, hvorvidt man opnår den endelige certificering.
B Corp certificeringen har været et naturligt skridt på vejen for Sinatur i arbejdet med den bæredygtige forretningsstrategi, hvor ansvarlighed i mange år har været det bærende element i den måde, hotelkæden driver sin forretning på. Og ligesom GHG-klimaregnskabet skal B Corp certificeringen ses som et målrettet værktøj, der skal hjælpe Sinatur med at nå sine ambitiøse 2030-mål om f.eks. at blive CO2-positive.
”Vi tror på, at denne type certificering er med til at gøre det synligt og troværdigt for både kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere, at Sinatur gør, hvad vi siger – og forpligter os til at skabe positive ændringer for omverden. Og hvad kan være vigtigere for en virksomhed?”, slutter Kari Brandsgård.