Sinatur Hotel & Konference er klar med første impact-rapport
Med Sinaturs impact-rapport er der for første gang gjort status over, hvad det reelt vil sige, at drive hotel på naturens præmisser. Det er ikke en endelig målstreg, men det er et stort skridt på den bæredygtige rejse.
“Når vi samler alle trådene og gør regnskabet op, kan vi fremvise flotte resultater, men der er stadig meget, vi kan og skal foretage os. Derfor ser vi også rapporten som en status og ikke en endelig målstreg,” siger Claus Nielsen, direktør Sinatur Hotel & Konference.
Der er ingen tvivl om, at hotel- og konferencekæden har rykket sig siden de blev etableret som hotelkæde i 2007. Det målrettede arbejde med udgangspunkt i kerneværdierne nærvær, gastronomi og natur har hele tiden været et tydeligt pejlemærke for, hvordan de driver de seks hoteller fordelt over hele Danmark. Ligesom bæredygtighed, ansvarlighed og respekt for naturen og mennesker er gennemgående i hoteldriften. Men begreberne har udviklet sig i takt med, at verden har forandret sig.
Og fra at være kerneværdier er de nu også blevet til selve fundamentet for forretningsstrategien.
“Vi har udarbejdet rapporten, fordi vi skal leve op til lovgivningen og dokumentere, hvad det er, vi gør. Derfor rapporterer vi efter UN Global Compacts principper. Men vi har også lavet den, fordi vi ønsker at fremtidssikre vores forretning - og vores planet. Vi har med rapporten et ønske om at fremhæve de ting, vi gør - og lære fra os, og inspirere andre til at tage ansvar ved at dele vores tilgang til og viden om at drive en ansvarlig forretning,” siger Claus Nielsen, direktør for Sinatur Hotel & Konference.
I Sinatur tror de på, at virksomheder er sat i verden for at bidrage positivt til et samfund, hvor vi alle kan trives og vokse i pagt med hinanden, naturen og kloden. Ikke bare her og nu, men også i de næste generationer. Og en del af det at tage et samfundsansvar handler også om at dele viden og erfaringer - og ikke mindst dele de ting, der er svære. Det skal være et fælles projekt, som det er vigtigt at få leverandører, gæster og ikke mindst medarbejdere engageret i.
“Det er - også for mig - overraskende, hvor meget vi faktisk har sat i gang, og at det har givet så flotte resultater. Både på bundlinjen, men måske mest for vores egne ambitioner og stolthed over at kunne arbejde på en måde, der giver mening. Og ikke mindst, at der er sammenhæng i de ting, vi gør. Men det kunne ikke lade sig gøre, hvis vi ikke havde vores leverandører, gæster og dedikerede medarbejdere med på rejsen,” siger direktør i Sinatur Hotel & Konference, Claus Nielsen.